
Nové tlumiče přispějí ke snížení hlukových emisí kolejových vozidel
Když se řekne slovo „emise“, nejčastěji se nám vybaví znečišťování životního prostředí polutanty, které vznikly spalováním (výfukové plyny, oxidy uhlíku, popílek, lehký polétavý prach apod.). Znečišťovat životní prostředí lze ale i něčím na první pohled neškodným – světlem nebo hlukem. A právě nadměrný hluk patří v současnosti k nejrozšířenějším škodlivinám, které ničí nejen přírodu, ale způsobují i závažná civilizační onemocnění. Není tedy divu, že narůstá tlak na snižování hlukových emisí způsobených člověkem, a to zejména v oblasti dopravy. Tým expertů z vítězného projektu v kategorii BUSINESS se tématem akustických emisí zabýval, a to konkrétně u kolejových vozidel (vlaky, tramvaje a metro). Ve svém projektu se zaměřili na vývoj tlumících systémů, matematické predikce jejich chování a experimentální ověření akustických vlastností. Výsledkem jsou ověřené materiálové a konstrukční návrhy akustických tlumičů pro tři druhy železniční dopravy – vysokorychlostní osobní dopravu, nákladní dopravu pro EU dopravce a městskou dopravu.
1) Prvním ze tří výsledků projektu je návrh koncepce tlumiče pro vysokorychlostní dopravu, který splňuje požadavky současného trendu zvyšujících se rychlostí pro dálkové a středně dlouhé vzdálenosti. Firma BONATRANS dostává poptávky na železniční dvojkolí s použitím kol na úrovni rychlosti až do 420 km/h. Tlumící vlastnosti nově vyvinutého a optimalizovaného tlumiče byly ověřeny provozními testy na zkušebním okruhu Velim.
2) Pro nákladní dopravu v rámci vývoje tichých kol vznikla funkční koncepce řešení tlumiče s požadovaným potenciálem odolnosti vůči náročným teplotním a deformačním provozním zatížením nákladní železniční dopravy. Návrhy optimálních tlumičů i koncepce nosných těles byly rovněž otestovány v rámci provozních měření na zkušebním okruhu Velim.
3) Třetím výsledkem byl tlumič pro městskou a příměstskou kolejovou dopravu. V průběhu řešení projektu byl navržen listový tlumič a byly vyrobeny první kusy pro laboratorní testování. Proběhla i optimalizace tlumiče a byla provedena montáž tlumičů na kola tramvajové jednotky. Z naměřených výsledků je patrné, že navržený tlumič reálně snižuje hlukové emise při jízdě tramvaje především v obloucích tratě.
Řešitelé
- BONATRANS GROUP a.s.
- Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava / Centrum pokročilých inovačních technologií